Jak zwiększyć współczynnik zaangażowania w mediach społecznościowych?

Współczynnik zaangażowania w mediach społecznościowych od dawna stał się podstawowym celem marketerów oraz influencerów. Dlaczego? Bo przestało już chodzić o całkowitą liczbę polubień, ale o rzeczywisty zasięg i zaangażowanych fanów. Ludzie po prostu przestali się już robić w balona.

Co to tak naprawdę oznacza? Bardzo złą wiadomość dla wszystkich fake influencerów. Dawno już minęły czasy, kiedy miarą sukcesu w mediach społecznościowych była ich liczba followersów na profilu. Nikt już dzisiaj nie daje się nabrać na kupione polubienia lub aktywność generowaną przez boty. To, co jest w cenie, to prawdziwa relacja z odbiorcami oraz wysoki współczynnik zaangażowania, który bardzo łatwo zmierzyć.

Nie owijajmy w bawełnę. Nie da się uniknąć dzisiaj w mediach społecznościowych sztucznie generowanego ruchu oraz kupionych lajków. Porównałbym to popularne (niestety) zjawisko do zażywania sterydów w sporcie – większość sportowców (nie patrząc na konsekwencje) pójdzie na skróty i skorzysta z nielegalnego dopingu, pomimo że grożą za to konsekwencje w postaci zawieszenia lub dożywotnia dyskwalifikacja. W sumie analogii do sportu mamy tutaj więcej. Jest algorytm wykrywający ruch aplikacji trzecich (testy antydopingowe), boty (anaboliki), dyskwalifikacja (usuwanie konta) oraz oburzone środowisko (kibice i dziennikarze). Ale to na marginesie, bo to temat na inną okazję.

Jak zatem zmierzyć wiarygodność marki w mediach społecznościowych? Za pomocą współczynnika zaangażowania. Czym dokładnie jest engagement rate, jak jest mierzony i, co najważniejsze, czy faktycznie ma tak duże znaczenie?

Co to jest współczynnik zaangażowania?

Oczywiście, platforma platformie nie równa, więc dane różnią się w zależności od serwisu społecznościowego, ale ogólnie rzecz biorąc, współczynnik zaangażowania jest używany do mierzenia interakcji zachodzących na koncie marki. Najprościej, to odsetek odbiorców reagujących na treści, które publikujesz. Większa liczba polubień, udostępnień oraz komentarzy wskazuje na wyższy poziom zaangażowania odbiorców.

Jak mierzyć współczynnik zaangażowania?

Współczynnik zaangażowania mierzony jest według wzoru:

Współczynnik zaangażowania = [ (liczba polubień + liczba komentarzy + liczba udostępnień) / liczba fanów w danym dniu ] * 100

Warto pamiętać, że średni wskaźnik zaangażowania jest jednak nie do końca wiarygodny, ponieważ jest specyficzny dla danej branży. Mówi się, żę każdy wynik powyżej 1% jest uważany za dobry na Facebooku, podczas gdy na Instagramie średni wskaźnik zaangażowania wynosi około 3%. Z drugiej strony Twitter ma średni wynik 0,7%, biorąc pod uwagę liczbę tweetów oraz popularność platformy. Łatwo się w tym pogubić.

Istnieją też kalkulatory mierzące współczynnik zaangażowania. Sprawdź, jaki engagement rate posiadasz, wpisując swój nickname na Instagramie:

Dlaczego to takie ważne?

Liczba obserwujących oraz polubień, chociaż jest ważna, nie daje pełnego obrazu tego, jak odbiorcy w rzeczywistości reagują na Twoje treści.

Na przykład większość osób może polubić dany post, ponieważ widzi, że znajomi go lubią w danej chwili. Na dłuższą metę jednak odbiorcy zapominają o marce, dlatego nawet przy dużej liczbie obserwujących czasem można zauważyć słabnącą interakcję na niektórych profilach.

Jeszcze inny przykład. Pamiętacie niesławny tweet od Rity Ory z 2014 roku? Zapowiedziała opublikowanie nowego singla w poniedziałek, jeżeli post zdobędzie 100 000 retweetów. Pomimo posiadania 4 milionów obserwujących na Twitterze, tylko 1000 osób przekazało dalej jej treść, a tweet został szybko usunięty. Wynik wskaźnika zaangażowania? Na poziomie 0,025%!

Najwyraźniej wysoki wskaźnik zaangażowania może świadczyć o tym, że Twoi obserwatorzy słuchają to, co masz do powiedzenia, ufają Twojej marce i chcą się z nią utożsamiać na dłuższą metę.

Jak zwiększyć współczynnik zaangażowania?

Pomyśl o mediach społecznościowych, jako o długotrwałych relacjach z Twoimi odbiorcami. Topowe firmy i marki najczęściej chcą zapewnić najlepszą obsługę klienta oraz prezentację produktów za pośrednictwem kanałów social media. Dlatego zwiększenie zaangażowania na profilu nie jest jakimś rocket science, ale wymaga czasu, poświęcenia i cierpliwości.

Zacznij rozmawiać

Postaw na długotrwałe relacje z odbiorcami. Ludzie chcą zobaczyć ludzką twarz Twojej marki i wyrazić swoją opinię. Odpowiadaj na wiadomości prywatne, komentarze pod zdjęciami oraz podziękuj za każde udostępnienie. Niech to będzie prawdziwa relacja, która sprawi, że obserwatorzy w przyszłości chętniej będą chcieli reagować na Twoje posty z czystej sympatii. Poświęć ludziom uwagę, a zdziwisz się, jak szybko zobaczysz wyniki, które napędzą Cię do dalszych działań!

Zainwestuj w entuzjastów

Prostym, ale skutecznym sposobem na zwiększenie konwersji jest promowanie aktywności swoich fanów. Co mam na myśli? Na przykład publikowanie treści udostępnianych przez użytkowników na Instagram Stories pomaga zwiększyć zaangażowanie nagradzając obserwujących, którzy angażują się. Tym samym zachęcamy innych do robienia tego samego, zyskując nie tylko wyższy współczynnik zaangażowania, ale również rozpoznawalność marki.

Real Time Marketing to dobra rzecz

Każdy marketer marzy o viralu i chce być jego częścią, dlatego wiele firm skupia się dzisiaj na RTM, czyli na marketingu czasu rzeczywistego. Wykorzystaj panujący trend lub wiadomość ze świata w jakikolwiek sposób, aby kierował na Twój kanał. W ten sposób zwiększysz aktywność danego postu, a kto wie, być może część osób zostanie z Tobą na dłużej i chętnie zbuduje z Tobą relacje!

Zawsze miej „wezwanie do działania”

Nie pytając o nic odbiorców, dajesz powód, aby część z nich przewinęła post dalej. Spróbuj zachęcić ich do dodania komentarza, na przykład, prosząc o opinię. Zawsze myśl o tym, jak zachęcić ich do zaangażowania się w dyskusję, co będzie miało wpływ na engagement rate na Instagramie lub Facebooku.

Bądź autentyczny

Moim zdaniem to najważniejszy podpunkt. Udawanie jest wyczuwalne na kilometr i może zepsuć ciężko budowany wcześniej wizerunek. Jeżeli chcesz, aby odbiorcy zostali z Tobą na dłużej, musisz być prawdziwy pośród fake influecerów i showmanów. Nie kopiuj innych i nie staraj się wywrzeć na odbiorcach wrażenia. Pamiętaj, że ludzie bardzo szybko zweryfikują to, co robisz i publikujesz, więc bądź kim jesteś.

Jaki jest Twój współczynnik zaangażowania? Masz inne porady dotyczące jego wzrostu? Podziel się w komentarzu! 😊

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o