Opinie w sieci czy marketing szeptany? Co jest skuteczniejsze?

Bałbym się zaufać firmie, która nie ma strony w Internecie. Co więcej, byłbym mocno zaniepokojony, jeżeli nie miałaby fanpage na Facebooku lub wizytówki w Google. Negatywne opinie w sieci to dla mnie sygnał. Wyszukuję praktycznie każdą informację o firmie, zanim zrobię gdzieś zakupy lub nawiążę z nią kontakt. Przeszukuję opinie na Facebooku, czytam komentarze klientów, nawet sprawdzam jakość grafik, aby oszacować wiarygodność firmy. Według Expert Web Professionals 97% osób twierdzi, że robi to samo. A już na pewno moi rówieśnicy — to o czymś świadczy. 

Z lokalnymi firmami jest trochę inaczej niż z globalnymi markami. Tutaj możemy trafić przez polecenie znajomego lub wyszukiwarkę w Google Maps. Dla właścicieli istotne jest, aby przyciągnąć tych wartościowych klientów ze swojej okolicy. Jak to zrobić? Pozytywnymi opiniami w sieci, czy marketingiem szeptanym? Co jest ważniejsze?

W tym poście przeanalizuję, na czym powinna skupić się Twoja marka.

Czy marketing szeptany jest lepszy niż pozytywna opinia w sieci?

Niestety, ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Obie opcje są bardzo przydatne i pomagają w sprzedaży.

Marketing szeptany był kiedyś jednym z niewielu sposobów, dzięki któremu nowi klienci mogli usłyszeć o firmie (chyba, że firma miała duży zasięg ze względu na lokalizację lub działania promocyjne). W czasach offline nie było też zbyt dużej konkurencji, dzięki czemu decyzja była łatwiejsza, a klienci przywiązywali się do marki na dłużej.

Jeszcze dziesięć lat temu klienci mówili, że lokalna firma polecona przez znajomego jest bardziej wiarygodna, niż wyszukana samodzielnie w sieci. Można śmiało powiedzieć, że wielu właścicieli firm wciąż tak uważa. Jeżeli ktoś posiada mały zakład fryzjerski i świadczy usługi dla tych samych klientów od lat, to recenzje online nie mają tak dużego znaczenia, jak dla prosperującego ateliera fryzjerskiego w centrum miasta. Wielu przedsiębiorców jednak uważa, że większość ich klientów pochodzi z rekomendacji. Proces już dawno się zmienił — wszystko dzięki Internetowi.

Oto jak to działa. Nawet jeśli klient dowie się o Twojej firmie od znajomego lub rodziny, jedną z pierwszych rzeczy, jaką zrobi, jest research Twojej firmy w Google lub na Facebooku, aby zobaczyć, kim tak naprawdę jesteś. Niektórzy sprawdzają liczbę fanów, komentarze lub po prostu od razu przechodzą do oceny.

W rzeczywistości opinie w sieci są drugą najważniejszą informacją, jaką szukają konsumenci w Internecie. Badania pokazują, że 85% osób wierzy w te recenzje tak samo jak rekomendacje przyjaciół i rodziny. Nie zapominaj, że zmieniły się miejsca, w których ludzie szukają rekomendacji — mamy oceny na Facebooku, komentarze na Allegro, opinie na Opineo lub gwiazdki w Mapach Google. To wystarczy.

Jak ważne są recenzje online? Liczby nie kłamią

Według mnie bardzo ważne. Opinie w sieci mogą przyczynić się do sprzedaży offline. W rzeczywistości jest tak, że coraz więcej osób może zadzwonić lub odwiedzić firmę po przeczytaniu pozytywnych recenzji. Według statystyk Bright Local:

  • W 2017 roku 37% osób stwierdziło, że od razu po przeczytaniu recenzji w sieci odwiedza witrynę firmy
  • W 2017 roku 17% powiedziało, że fizycznie odwiedzi firmę po przeczytaniu recenzji
  • W 2017 roku 10% osób powiedziało, że tylko po przeczytaniu pozytywnej recenzji skontaktuje się z firmą w celach zakupowych
  • 73% konsumentów bardziej ufa lokalnemu biznesowi, jeśli ma pozytywne opinie

Jak widać nie można zaniedbać tak istotnej kwestii jak opinie w sieci. Tendencja jest rosnąca i ważne jest, aby ubiegać się o jak najlepsze recenzje.

Marketing szeptany kontra opinie w sieci

Nawet jeśli marketing szeptany jest potężną działką w marketingu, nadal musi wspomóc się marketingiem internetowym. Kiedy konsumenci potrzebują informacji o firmie, wpisują częściej frazę w wyszukiwarce, niż przepytują znajomych. Nie ma co do tego wątpliwości — opinie w sieci sprawiają, że ludzie podejmują działania. Dobra recenzja może wygenerować lead lub osobistą wizytę w firmie. Liczba osób robiących research online przed zakupami będzie nadal rosnąć, więc warto już teraz zadbać o odpowiednią reputację w sieci.