Jak działa algorytm na Instagramie?

Instagram zmienił algorytm wyświetlania treści w aplikacji. Do tej pory algorytm Instagrama sortował posty w sposób chronologiczny, czyli od najnowszego do najstarszego. Teraz Instagram po raz pierwszy oficjalnie wyjaśnia, jak wyświetlane są treści w aktualnościach i jakie czynniki mają decydujący wpływ na działanie algorytmu. Sprawdź, jak poprawić widoczność w aplikacji oraz na czym się skupić po ogłoszeniu nowych zasad.

Od kiedy Instagram zaczął nadawać priorytet zdjęciom i filmom wyświetlanym w aplikacji dwa lata temu, użytkownicy zaczęli narzekać na niesprawiedliwość w przypadku faworyzowania postów innych kont. Do tej pory było to niejasne i kłopotliwe, ponieważ do końca nie wiedzieliśmy jakie czynniki konkretnie wpływają na wyświetlanie treści w aktualnościach. Dochodziło do zagorzałych dyskusji oraz pytań: co powoduje, że Instagram promuje posty jednego konta nad drugim? Odpowiedź jest prosta. Specjalny algorytm Instagrama, który dopiero teraz został oficjalnie przedstawiony przez serwis.

Według TechCrunch, przy poprzednim układzie treści użytkownikom umykało 70% wpisów z profili, które obserwowali. Teraz ma się to zmienić, ponieważ algorytm (według zapowiedzi) kompletnie zmieni sposób korzystania z aplikacji. Na razie bezpowrotnie, ponieważ Instagram nie oferuje możliwości przywrócenia starego widoku w aktualnościach. To budzi niepokój, ale firma postanowiła nie zostawiać użytkowników z problemem i zdecydowano się uświadomić użytkownikom, jak działa algorytm Instagrama.

Algorytm Instagrama składa się z 3 podstawowych czynników

Ale do rzeczy. Poniżej znajdują się główne czynniki algorytmu wpływające na to, w jaki sposób Instagram nadaje priorytet poszczególnym postom w aplikacji:

Zainteresowanie

Algorytm Instagrama określi, w jakim stopniu interesujesz się poszczególnymi postami, biorąc pod uwagę fakt, jak angażowałeś się w podobne treści w przeszłości (chodzi o polubienia, komentarze i czas poświęcony na oglądanie wpisu). W tym celu Instagram sprawdza, w jakim stopniu użytkownik angażuje się w posty ze zdjęciem lub wideo. Co ciekawe, system oceni także rzeczywistą zawartość wizualną postu, którą ułatwiają nowe narzędzia rozpoznawania obrazów Instagrama. Ciekawa sprawa 😊 

Chronologia

Instagram zwraca uwagę na „żywotność” postu. Niektórzy użytkownicy skarżyli się, że widzą zbyt wiele starszych treści i konieczna jest zmiana. Pomimo że Instagram porzucił wyświetlanie postów w porządku chronologicznym, nadal nie pokaże nam czegoś opublikowanego dawno temu. Większość postów wyświetlana przez użytkowników na naszej tablicy to kwestia godzin, jeśli nie minut, zanim znikną.

Relacje

To moim zdaniem najważniejszy czynnik. Określa on stopień relacji z użytkownikiem, na podstawie tego, jak bardzo angażowałeś się w jego posty w przeszłości. Czynniki użyte w tych obliczeniach mogą obejmować typowe interakcje, tj. komentarze i polubienia w postach innych osób, ale także wysłane bezpośrednie wiadomości oraz oznaczenia w Instagram Stories lub na zdjęciach. 

Wszystkie te elementy są dość dobrze znane i są bardzo podobne do czynników, które Facebook uwzględnia w algorytmie kanału informacyjnego, ale element rozpoznawania obrazu jest nowością. Facebook od jakiegoś czasu pracuje nad swoimi narzędziami do rozpoznawania obrazów i coraz lepiej sobie z tym radzi 😎

Jak podobny jest algorytm Instagram i Facebook?

Co to oznacza? Możemy sobie tylko wyobrazić, jak zmienia się proces wyszukiwania obrazów na Instagramie. Algorytm nie odwoływałby się do hashtagów (listę 100 najpopurlaniejszych hashtagów znajdziesz tutaj), ale do treści obrazu, aby znaleźć dopasowania do naszych zainteresowań. To duży potencjał algorytmu Instagrama. Kładłby nacisk na to, co faktycznie jest na zdjęciu, w przeciwieństwie do często nieprecyzyjnych hashtagów, których używamy pod zdjęciami lub filmami. Wow!

Dla nas marketerów to bardzo ważna zmiana! Musimy skupić się bardziej na jakości zdjęcia, aby dotrzeć do docelowych odbiorców na Instagramie, w przeciwieństwie do dobierania odpowiednich hashtagów 🤔

Oprócz tego wyjaśniono kilka powszechnych mitów dotyczących algorytmu Instagrama:

Częstotliwość

Im częściej użytkownik otwiera aplikację, tym częściej Instagram odświeża kanał użytkownika w celu prezentacji nowych treści (mając na względzie powyższe czynniki wpływające na kolejność wyświetlania postów).

Obserwujący

Im więcej kont obserwujesz, tym algorytm Instagrama będzie bardziej naciskał na różnorodność wyświetlania treści.

Korzystanie z aplikacji

To, w jaki sposób korzystamy z Instagrama ma teraz duże znaczenie. Średni czas trwania sesji użytkownika na Instagramie może zmienić kolejność wyświetlania postów. Jeśli korzystasz z aplikacji krótko i często, najprawdopodobniej zobaczysz najbardziej odpowiednie posty w tym krótkim czasie. Jeśli będziesz wchodzić rzadziej i będziesz przewijać aktualności przez dłuższy czas, zobaczysz więcej postów z różnych źródeł.

Co więcej, zwrócono uwagę na kilka mniejszych, ale bardzo istotnych czynników dopasowujących się do użytkownika:

Jeżeli preferujesz oglądanie zdjęć (w porównaniu do filmów), to zobaczysz więcej zdjęć, a mniej filmów — krótka piłka. 

Częste publikacje relacji na Instagram Stories lub tworzenie transmisji na Instagram Live nie mają wpływu na ocenę zaawansowania użytkownika i faworyzowania jego treści w aktualnościach.

Instagram nie karze tych, którzy publikują bardzo często lub dodają ogromne ilości hashtagów (sprawdź listę zakazanych hashtagów w 2018 roku w tym poście). Jednak aplikacja nie pokaże tych postów z tego samego konta z rzędu. 

Co to tak naprawdę oznacza?

Po raz kolejny Instagram potwierdził, że w 2018 roku najważniejsze jest budowanie silnych relacji z innymi użytkownikami oraz zaangażowanie, a nie liczba followersów (wbrew obiegowej opinii). Od teraz każdy może określić, co konkretnie chce widzieć w aplikacji oraz w jaki sposób z niej korzystać. Moim zdaniem to dobra zmiana.

Co myślisz o nowym algorytmie na Instagramie? Czy to dobra decyzja ze strony firmy?

Jestem ciekaw Waszych opinii, dajcie znać w komentarzu! 😊