Hashtag: co to jest i jak skutecznie go używać?

Hashtag to element, który pomaga zwiększyć zasięg i klikalność w social mediach. Z pozoru jest to funkcja bardzo prosta w użyciu, jednak często okazuje się nieskuteczna. Dlaczego? Ponieważ hashtag zazwyczaj wykorzystany jest przez firmy w nieprawidłowy sposób. Sprawdź, co to jest hashtag i jak skutecznie go używać.

Czym jest hashtag i kiedy zaczyna się jego historia? W 2007 roku były pracownik Google Chris Messina zapytał na Twitterze, co użytkownicy sądzą o grupowaniu treści za pomocą znaczka #. Kilka miesięcy później ludzie zaczęli tagować informacje o wydarzeniach, np. po pożarze w San Diego użyto #SanDiegoFire. Hashtagi świetnie przyjęły się też w sporcie. Podczas Slam Dunk Contest w NBA zaledwie po 2 minutach od wyemitowania reklamy z hashtagiem #spriteslam pojawiło się ponad 50 000 informacji. Dzisiaj hashtagi są powszechne i tyczą się każdej treści emitowanej w Internecie, główniej w mediach społecznościowych. Największą popularnością cieszą się na Instagramie lub Twitterze. Możemy zobaczyć je dosłownie wszędzie – lista najpopularniejszych hashtagów w 2018 roku znajduje się w tym poście.

Jak poprawnie używać hashtagów?

Zacznijmy od podstaw. Hashtag nieprawidłowo zapisany w sposób po prostu nie zadziała. Znak # musi znajdować bezpośrednio się przed wyrazem. Często można zobaczyć zapis jeden#dwa#trzy. W tym przypadku „jedynka” nie zostanie uwzględniona w grupowaniu. To samo tyczy się spacji pomiędzy wyrazem a znakiem, np. # dommarketingu. Hashtag musi być „przyklejony” do wyrazu. Pamiętaj, że najczęściej wyszukiwanymi słowami są mianowniki, dlatego dużo większy zasięg osiągniesz używając, np. #marketing, zamiast #marketingu.

Wielkość liter nie wpływa na skuteczność hashtagów. Pomagają jednak poprawić aspekt wizualny. Można zastosować duże litery w hashtagach składających się z kilku wyrazów, np. #WitamNaMoimBlogu, aniżeli #witamnamoimblogu. Ale jest to kwestia tylko i wyłącznie estetyczna. Nie umieszczamy natomiast spacji pomiędzy wyrazami, np. #Dom Marketingu #jest #super (wtedy nie jest super 😅). Jeżeli zależy nam na oddzieleniu słów to możemy użyć znaku „_”, np. #fajny_blog_marketingowy. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięg swojego hashtaga, zrezygnuj z polskich znaków. Trafisz tym samym dodatkowo do użytkowników angielskojęzycznych.

Gdzie warto używać hashtagów?

Po prostu – na Twitterze i na Instagramie. Niemal każdy post posiada odpowiadający mu hashtag. Na Instagramie z reguły korzysta się z większej ilości tagów, jednak warto o pamiętać o umiarze. W tym wypadku co za dużo to nie zdrowo. Często sprawdzaj, czy Twój hashtag aktualnie nie znajduje się na liście zakazanych hashtagów, które potrafią doprowadzić do spadków zasięgów, a nawet blokady konta. Pełną listę zakazanych hashtagów znajdziesz w tym poście.

Używanie hashtagów na Facebooku mija się z celem. Dlaczego? Ponieważ platforma korzysta z zupełnie innego algorytmu, zwanego EdgeRank, tym samym niwelując działanie hashtagów w serwisie. Promowane są przede wszystkim treści od naszych znajomych oraz grup. Jeżeli koniecznie chcemy być na bieżąco z jakąś tematyką – wystarczy polubić dowolny fanpage i sprawdzić aktualności. Poza tym, Facebook zarabia na zwiększaniu zasięgów postów poprzez płatne promocje – może dlatego hashtagi nie odniosły sukcesu w serwisie 😉

Hashtag, czyli nowy porządek świata?

Bez dwóch zdań – hashtagi opanowały świat, nie tylko ten online. Możemy zobaczyć go już dosłownie wszędzie, np. na produktach, w gazetach, w filmach lub w wydarzeniach sportowych. Mają one zadanie skupić ludzi wokół jednego tematu oraz uporządkować treści. I dobrze. Dzięki temu informacje docierają do ludzi naprawdę zainteresowanych tematyką, co w dobie nadmiaru treści może okazać się zbawienne.

Korzystacie z hashtagów podczas oglądania meczu lub serialu? Dajcie znać w komentarzu! 😉